Šiais metais turėjau galimybę sudalyvauti seminare apie natūralią kosmetiką NATURA SIBERICA. Be abejonės šia proga pasinaudojau, nes susipažinus iš arčiau ne tik su gaminiais, bet ir prekių ženklo istorija, filosofija bei simbolika, priemonės tampa dar artimesnės širdžiai.
NATURA SIBERICA įsikūrė 2007 metais, tačiau oficialia pradžia laikomi 2008 metai, kai produktai pasiekė parduotuvių lentynas. Per gan trumpą laiką NATURA SIBERICA pavergė daugybės šalių gyventojų širdis. Produktai parduodami daugiau negu 70 pasaulio šalių, kai kurių šalių miestuose yra ir vardinių NATURA SIBERICA parduotuvių. Jų galima rasti Taline, Barselonoje, Belgrade, Maskvoje.
Seminaro ir interviu įrašai net keliems mėnesiams liko archyvuose, tačiau pagaliau keliauja į dienos šviesą! Taigi su džiaugsmu pristatau straipsnį, gimusį klausant seminaro ir kalbinant pirmą kartą Lietuvoje viešinčią NATURA SIBERICA atstovę Liudmilą.
NATURA SIBERICA kosmetikos natūralumo standartai
Seminaras buvo pradėtas nuo šiandien ypač aktualios temos – natūralumo bei ekologiškumo sertifikavimo standartų bei NATURA SIBERICA asmeninių ambicijų siekiant gaminti kuo natūralesnę produkciją. Šis prekės ženklas išsikėlęs tikslą, kad kiekvieno produkto sudėtyje būtų mažiausiai 95 % natūralios kilmės ingredientų, net jeigu produktas nėra sertifikuotas. Likusieji 5 % ingredientų irgi yra griežtai reglamentuojami. Lektorė akcentuoja, kad labai svarbu ne tik ingrediento natūrali kilmė, bet ir kur ir kaip augalai užaugo, pavyzdžiui, ar gretimuose plotuose neauginami tręšiami augalai, taip pat, kokios sėklos naudojamos augalams užauginti?
Sertifikuotuose produktuose nėra agresyvių paviršių plaunančių medžiagų SLS/SLES, sintetinių konservantų, sintetinių dažiklių ir kvapiklių, naftos produktų (mineralinių aliejų, parafino, vazelino), mikroplastiko dalelių (jis įprastai naudojamas šveitikliuose). Cheminę kosmetiką su iš naftos išgaunamais ingredientais, Liudmila vaizdžiai palygino su Pelenės istorija – iki vidurnakčio atrodai nuostabiai, o burtams išsisklaidžius/priemones nuplovus, lieka tikrai ne pats geriausias vaizdelis ir išdžiovinta oda. Natūralūs ingredientai veikia priešingai – jų poveikis randasi labai pamažu, tačiau yra kaupiamasis ir sveikas organizmui.
Kalbant apie sintetinius konservantus, t. y. parabenus, jie organizme taip pat kaupiasi, tačiau tai yra blogai, nes jie yra nenatūralūs ir organizme „apsimeta“ estrogenais, o tai sutrikdo hormonų pusiausvyrą. Taip pat parabenai gali sukelti alergijas bei, ilgą laiką kaupdamiesi organizme, išprovokuoti onkologinius susirgimus. Vietoj sintetinių konservantų NATURA SIBERICA kosmetikoje naudojamas benzilo alkoholis, benzoinė rūgštis, sorbo rūgštis ir salicilo rūgštis. Šie komponentai nedideliais kiekiais randami laukiniuose augaluose (spanguolėse, šermukšniuose, ievų šaknyse), tačiau esant didesniam jų poreikiui, sukuriami laboratorijose. Pasak Liudmilos, konservantai kosmetikoje būtini, nes apsaugo produktą nuo mikroorganizmų, tačiau konservantai turi būti saugūs.
Pasibaigus seminarui, pasidomėjau, ar NATURA SIBERICA turi specifinių kriterijų pasirenkant ingredientus. Tarkim, yra gamintojų, kuriančių veido kremus be glicerolio. Liudmila atsakė, kad NATURA SIBERICA nenaudoja pavojingų sintetinių komponentų, tokių kaip titano dioksidas, kuris įprastai naudojamas gaminant dantų pastas. Kol kas nėra vienareikšmiško patvirtinimo, kad ši medžiaga kaupiasi organizme, bet vis dėlto įtariama, kad gali kauptis vidaus organuose.
Sertifikavimas – durys į naujas rinkas
Pasmalsavus, kada ėmė rastis poreikis sertifikuoti ingredientus ir pačius gaminius, Liudmila atsakė, kad NATURA SIBERICA ir visa kompanija sertifikavimo prasme Rusijoje atliko ledlaužio vaidmenį. Dar 2007 metais įmonės įkūrėjas sugalvojo, kad priemones reikia sertifikuoti. Kiti Rusijoje dar net nebuvo apie tai girdėję. Taigi NATURA SIBERICA tapo pirmuoju sertifikuojamu kosmetikos prekės ženklu Rusijoje ir pristatė naują kosmetikos produkcijos standartą plačiajai visuomenei.
Sertifikavimas buvo vienas iš faktorių, lėmusių durų atsivėrimą į naujas rinkas. Liudmila teigia, kad Europoje žmonės labiau išsilavinę, geriau susipažinę su sertifikatais ir ekologinėmis tendencijomis, todėl sertifikuotais produktais labiau pasitiki ir yra linkę atiduoti pirmenybę.
Plėtojant šią temą, pasiteiravau, ar yra vizija sertifikuoti absoliučiai visus NATURA SIBERICA produktus. Liudmila pamini, kad sertifikavimas ne visada leidžia sukurti natūralų produktą su įdomia sudėtimi, nes kai kurie ingredientai negali turėti sertifikato, pavyzdžiui, kai kurie peptidų kompleksai ar vitaminai. Tokiais atvejais renkamės sukurti produktą su įdomia sudėtimi ir jo nesertifikuojame.
Pasidomėjau apie NATURA SIBERICA santykį su etika ir veganiškomis sudėtimis. Moteris tvirtina, kad NATURA SIBERICA reaguoja į tendencijas gaminti kuo daugiau veganiškos kosmetikos, t. y. be gyvūninės kilmės ingredientų. Dauguma produktų turi ženklinimą VEGAN, tačiau ne visi. Taip pat vertėtų pridurti, kad NATURA SIBERICA kosmetika nėra bandoma su gyvūnais.

Kosmetikos sudėtyje – atspariausių Sibiro augalų jėga
Apie NATURA SIBERICA kosmetiką tiksliausia būtų sakyti, kad ji pagaminta iš augalų, surinktų ir augančių žvarbiomis klimato sąlygomis Sibire (Natura – gamta, Siberica – Sibiras). Kodėl Sibiras? Tai labai didelė teritorija ir joje ypač didelė augalų įvairovė. Iškalbingas ir faktas, kad pasaulyje yra 12 augalų adoptagenų, o iš jų net 4 auga Sibire. Adaptogenai – augalai, kurie padeda kūnui prisitaikyti prie įvairių neigiamų aplinkos faktorių (šaltis, karštis, deguonies trūkumas etc. Taip pat adaptogenai padidina organizmo galimybes be neigiamo poveikio kūnui. Žodis „adaptogenai“ kildinamas iš „adaptacija, prisitaikymas“.
Štai Altajus vadinamas Sibiro Šveicarija. Altajuje statomos prabangūs kurortai, čia tyvuliuoja Baikalas – giliausias ir seniausias planetos ežeras, gėlo vandens šaltinis (ežero skaidrumas siekia net 40 metrų gylį, o tai prilygsta 15 aukštų namui). Na, o Kamčiatka žymi savo ugnikalniais, geizeriais ir terminiais vandenimis – šiame krašte randami gamtiniai pasižymi neįtikėtinu biologiniu aktyvumu. Šalčiai Sibire siekia iki -60 laipsnių ºC, o šiluma iki +50 laipsnių ºC. Visi augalai, kad išgyventų tokiomis sąlygomis, turi įgyti atsparumą, sukaupti didžiulius kiekius maitinamųjų medžiagų ir antioksidantų. Juk išgyvena tik patys stipriausi! Taip pat verta atkreipti dėmesį į tai, kad Sibire apgyvendinimas yra labai retas – gali važiuoti 600 km ir nesutikti nė vieno žmogaus, matyti vien gamtą. Taip pat čia mažai gamyklų, kurios terštų aplinką, taigi išgaunamos natūralios kilmės medžiagos pasižymi didžiule jėga, kurią NATURA SIBERICA pasitelkia kurdama efektyvias kosmetikos priemones.
NATURA SIBERICA kosmetikai gaminti skirti augalai renkami laukinėje Sibiro gamtoje: miškuose, laukuose, kalnuose. Vyksta taip vadinamas laukinio derliaus nuėmimas (wild harvesting). Žaliavą renka vietiniai gyventojai, jiems mokamas sąžiningas, geras atlyginimas (klausydama pamaniau, kad taip vadovaujamasi sąžiningos prekybos (Fair Trade) principais, nors ir neoficialiai). Kodėl rinkimas patikėtas vietiniams žmonėms? Viskas renkama labai kruopščiai ir atidžiai, nes tai yra šių žmonių gimtosios vietos ir jie siekia tas vietas išsaugoti. NATURA SIBERICA augalų rinkėjais dirbantiems žmonėms nereikia važiuoti į didmiesčius ir ieškoti darbo, jie gali dirbti vietoje, neatsitraukdami nuo šeimos. Beje, NATURA SIBERICA taip pat augina augalus savo organiniuose ūkiuose, didžiausias iš jų yra Chakasijoje ir užima 33 ha plotą. Auginimo procesas šiuose ūkiuose yra kontroliuojamas nuo sėjos iki derliaus nuėmimo.






Keletas augalų iš Sibiro lobių skrynios
Snieginė šiurė. Net esant -50 laipsnių ºC šalčiui ir dengiant storam sniego sluoksniui, šie augalai išgyvena ir sukaupia didžiulį kiekį maistinių medžiagų.
Limonnik Nanai. Limonnik Nanai yra Sibiro augalas, kurio vaisiai primena vyšnias ir yra plačiai vertinamas dėl organizmui naudingų savybių, tad yra vienas garsiausių adaptogenų. Limonnik Nanai yra ypač turtingas vitamino E, natūralaus antioksidanto, vitamino C, mineralų ir eterinių aliejų, naudingų odai ir plaukams.
Sibiro ženšenis. Tai yra augalas, kuris gali ištverti net atšiauriausias Sibiro žiemas. Sibiro ženšenio ekstraktas turi teigiamą poveikį metaboliniams procesams ir pagerina odos būklę. Jis padeda atkurti epidermio ląsteles, reguliuoti vandens kiekį, apsaugoti odą nuo dehidratacijos ir veikia kaip stimuliantas, gerinantis kraujo apytaką.
Mandžiūrijos aralija. Šis augalas taip pat priskiriamas adaptogenams dėl medicininių ypatybių. Madžiūrijos aralijos vanduo padeda apsaugoti odą nuo klimato poveikio, aktyvina lipidų apykaitą, pagyvina ir energizuoja odą. Procedūros, kurias atliekant pasitelkiama aralija, neįtikėtinai stiprina odą, padeda jai kovo su žalingais aplinkos veiksniais.
Šaltalankis. Sibire augantys šaltalankiai sukaupia tokius kiekius vitamino A, kad įgauna neįtikėtinai sodrią spalvą. Būna, kad žmonės, išvydę rubino spalvos Sibiro šaltalankių aliejų, kartais net klausia, kodėl jis nudažytas. Visgi taip nėra.



Šamanizmo atspindžiai
Gaminant kosmetiką NATURA SIBERICA ir pasitelkiant Sibiro lobius, pasiekiamos netgi šamanizmo tradicijos. Pirmiausia, NATURA SIBERICA logotipas yra įkvėptas ne dizainerių, o senovės šamanų apsauginio skydo, atrasto archeologų! Pasidomėjau, kokia tikslesnė skydo reikšmė, nuo ko jis saugo? Liudmila sako, kad, žvelgiant į tradicijas, šamanų skydas greičiausiai reiškė apsaugą nuo blogos energijos, blogo žvilgsnio. Aš, būdama šamanizmo ir simbolių gerbėja, tegalėjau pridurti, jog tai labai simboliška!
Tačiau logotipas – dar ne viskas. Kadangi Sibire vis dar gyvena šamanai, NATURA SIBERICA nusprendė nuvykti pas šamanus pasisemti patirties. Šamanai šiuo metu yra modernūs, naudojasi iPhone telefonais, avi sportbačius ir niekuo nesiskiria nuo kitų žmonių, tačiau yra itin gerbiami dėl sukauptų žinių. NATURA SIBERICA ekspedicija pas šamanus truko du mėnesius, buvo užrašinėjami patarimai ir receptai. Sukauptas žinias technologai apdorojo ir pasitelkė gaminant kosmetiką. Taip pat buvo išleista knyga.
Šamanizmo užuominų NATURA SIBERICA prekės ženklo veikloje yra ir daugiau. Tai paaiškėjo, kai Liudmilos paklausiau, kaip vyksta naujų priemonių gamyba, kokie etapai pereinami, kol priemonė patvirtinama ir pradedama gaminti dideliais kiekiais. Liudmila paaiškino, kad įmonės įkūrėjas Andrei Trubnikov daug keliauja ir, galima sakyti, kolekcionuoja produktus, kurių pakuotės ar sudėtys patraukia dėmesį. Jo namai yra tarsi muziejus! Turėdamas daug įspūdžių, Andrei naujų produktų idėjas tiesiog susapnuoja. Sapno idėją jis papasakoja vadybininkui, atsakingam už naujų produktų kūrimą. Tuomet kuriamas produkto dizainas, apibrėžiama, kokiam klientui bus skirtas, kokiai rinkai, o technologai kuria ir grynina formulę.

Žvilgsnis į ateitį: tvarių pakuočių paieškos ir dekoratyvinė kosmetika
Kadangi prijaučiu gyvenimo be atliekų judėjimui, lektorės paklausiau, ar NATURA SIBERICA ketina žengti toliau ir pasitelkti tvarias pakuotes. Kaip pavyzdį paminėjau, daniškos kosmetikos GOSH naująją liniją, kurios pakuotės pagamintos iš vandenynuose surinkto ir perdirbto plastiko. Liudmila sako, kad Rusijoje laikomasi dviejų nuomonių – pirmoji, kad pakuotė iš jau perdirbto plastiko, negali būti pakankamai saugi, kai joje laikoma medžiaga, kuri bus tepama ant kūno. Kita nuomonė – kad tai pakankamai saugu.
Visgi NATURA SIBERICA linksta laikytis pirmosios, griežtosios nuomonės, tačiau, žinoma, domisi bioskaidžiomis pakuotėmis. Deja, anot Liudmilos, reikalai juda lėtai, nes kol kas nėra efektyvių sprendimų. Moteris tikina, kad, jeigu rinka pasiūlys sprendimus, NATURA SIBERICA jais būtinai pasinaudos. Kol kas NATURA SIBERICA žengia mažesnius žingsnelius tvarumo link – įmonė buvo viena pirmųjų Rusijoje, savo parduotuvėse atsisakiusi plastikinių maišelių. Dalis lėšų, kurios gaunamos už ekologiškų maišelių pardavimą, skiriamos fondui, globojančiam benamius gyvūnus. Kitas žingsnelis – klientai jau netrukus galės grąžinti panaudotas pakuotes perdirbimui, t. y. įmesti į specialią talpą, pastatytą parduotuvėje.
Žvelgdama į ateitį ir NATURA SIBERICA plėtrą, pasidomėjau, ar itin plačiame asortimente atsiras vietos odą tausojančiai dekoratyvinei kosmetikai. Liudmila atsakė, kad rinkoje jau pasirodo pirmieji dekoratyvinės kosmetikos produktai, pavyzdžiui, BB kremai.
NATURA SIBERICA TOP priemonės
Pabaigai Liudmilos paklausiau, kokios NATURA SIBERICA priemonės yra visų laikų TOP‘ai. Taip pat, ar klientų mėgstamiausi gaminiai labiausiai vertinami ir ekspertų. Moteris pripažįsta, kad perkamiausi produktai su gaunančiais apdovanojimus dažniausiai sutampa, tačiau būna ir išimčių.
Kalbant apie TOP priemones, joms priskiriamos ne vien pavieniai produktai, bet ištisos linijos, pavyzdžiui, OBLEPIKHA linija, ypač kūno šveitiklis, gavo itin daug apdovanojimų. Taip pat labai palankiai įvertinta SAUNA & SPA linija, ypač kūno sviestas. Dar viena daug dėmesio sulaukusi ir apdovanojimų pelniusi linija – MEN linija vyrams.



© Visos nuotraukos iš NATURA SIBERICA archyvo.