Misija: atsisveikinimas su ilgalaikiu nuovargiu. Pirma dalis: miego režimas + ašvaganda

Šį kartą kalbu man asmeniškai ypač aktualia tema – apie lėtinį nuovargį, kuris toli nepabėga net po kelių poilsio dienų ar net visos savaitės. Tai toks nuovargis, kuris apkartina savaitgalius ir atostogas, nes jomis tiesiog nepavyksta mėgautis – kelionės ir nauji įspūdžiai, užuot sužadinę galybę teigiamų emocijų, veda prie dar didesnio išsekimo ir irzlumo protrūkių.

Gaila, bet į lėtinio nuovargio duobę įkrentu sistemingai. Didžiausi skeptikai turi dvi versijas: (1) Prisigalvoju problemų lygioj vietoj; (2) Nuovargis aplanko, nes esu vegetarė / didžiąją raciono dalį sudaro augalinis maistas.

Pirmąją versiją norėtųsi atmesti, nes tiesiog žinau, kad galiu ir netgi turiu jaustis žvaliau – bepigu būti skeptiškam nepabuvus kito žmogaus odoje. Antroji versija nelogiška – perėjusi prie mitybos, kurios pagrindą sudaro augaliniai produktai, maitinuosi gerokai įvairiau, sveikiau ir atsakingiau. Būtent iš visavalgystės laikotarpio prisimenu gerokai ūmesnius sutrikimus: sistemingai iš nosies bėgantį kraują ar akyse mirguliuojančias žvaigždutes po to, kai staigiau pakeisdavau kūno padėtį.

Ieškodama nuovargio priežasčių, ėmiausi kraujo tyrimų, neapsiribodama bendruoju tyrimu, nes jis nėra pakankamai informatyvus. Pavyzdžiui, po tobulu hemoglobino lygiu gali slėptis ilgalaikė mažakraujystė. Taigi tyriausi ir geležį, feritiną, vitaminą B12, vitaminą D, skydliaukės veiklą ir t. t. Galiausiai netgi pasitikrinau dėl Laimo ligos. Taip pat naudojau aktualiausius papildus: vitaminą D, vitaminą B12, magnį ir kt. Daugumos tyrimų rezultatų puikūs, o vartojami papildai esminio pokyčio nesuteikė. Atvirkščiai – būklė, ypač psichologinė, ėmė ristis žemyn. Augantis irzlumas ir emociniai protrūkiai ėmė griauti artimiausius santykius, nebežinojau, kaip galiu pailsėti – ramiai būdama namie, ar priešingai – prasiblaškydama su seniai matytomis draugėmis?

Aišku viena – METAS VEIKTI KITAIP. Po nesėkmingomis negalavimų paieškomis turi slėptis kažkas elementaraus, ką ignoruoju. Papildus turiu derinti su gyvenimo įpročiais, užlopyti jų spragas. Ir, o, Dieve, tai taip akivaizdu – aš vis dar ignoruoju miegą!

1 žingsnis. MIEGAS / POILSIO REŽIMAS

Miegui rekomenduojama skirti apie trečdalį paros. TREČ-DA-LĮ! Apie 8 valandas. Ar bent kiek normalu į tai žiūrėti atmestinai? Ar normalu miegoti kada pakliūva ir kiek pakliūva? Neabejotinai nenormalu. Nepadės net geriausi vitaminai, jeigu nuolat vogsim iš savęs miegą. Neišgelbės ir pastangos sveikai bei kokybiškai maitintis. Kūnui privalomas laikas poilsiui ir atsinaujinimui. Reikšmę turi ne tik valandų skaičius, bet ir poilsio laikas bei režimas. Jeigu nuolat miegame padrikai, keliamės ir gulamės skirtingu metu, kartais miegame per mažai, o kitais kartais bandom atsigriebti už nedamiegojimą – geros savijautos tikėtis neverta. Turbūt daugeliui teko girdėti, kad pavyzdžiui, nervų sistema atsinaujina tik tam tikromis valandomis ir, pavyzdžiui, jeigu žmogus visad gulasi, tarkim, antrą nakties, tai jo nervų sistema gali visiškai perdegti.

Suprantu, kad apie miegą galima kalbėti daug ir įvairiai. Vien teorijų apie vyturius ir pelėdas yra ne viena… Kad ir kaip būtų, miegas sudaro nekuklią mūsų gyvenimo dalį, tad jos ignoravimas yra dažnas, bet visiškai neprotingas žingsnis. Nusprendžiau susiveržti diržus ir, kadangi į darbą keliuosi 5.30–06.00 valandą, tai lovoj optimalu atsidurti 21.30–22.00 valandą. Žingsnis tikrai nėra lengvas, nes visada pilna pagundų užmigti vėliau, tačiau vertas pastangų vardan tikslo jaustis geriau ir išsivaduoti iš lėtinio nuovargio.

Žinoma, mano žingeidus protas pirmiausia norėtų perskaityti mokslinę knygą apie miegą (gal net ne vieną) ir tik tada imtis veiksmų. Tačiau jau suprantu, kad šiuo atveju pirmiausia reikia veikti, o tada galima dar ir pagilinti žinias. Priešingu atveju, teorijos kapstymas gali baigtis tuo, kad prie nuoseklių veiksmų taip ir nepereisiu (kaip buvo iki šiol). Be to, esu tikra, kad tik žengus žingsnį link kokybiškesnio poilsio režimo, prasmę įgauna kiti žingsniai.


2 žingsnis. DĖMESYS KRAUJO SPAUDIMUI, NERVŲ SISTEMAI IR TONUSUI, ARBA DRAUGYSTĖ SU AŠVAGANDA

Jeigu dėmesys miegui yra, manyčiau, būtinas aspektas kiekvienam, tai kraujo spaudimo reikalai gali būti individualus poreikis. Mano atveju, kraujo spaudimas linkęs į žemąją pusę (hipotenziją). Esant žemam kraujo spaudimui, būdingas galūnių šalimas, mieguistumas, galvos svaigimas, darbingumo sumažėjimas, bendras nuovargis, bendras silpnumas, mirgėjimas akyse, alpimas, išbalęs veidas. Ką gi, kraujotakos sutrikimai galūnėse – nuo vaikystės pažįstamas reikalas. Dauguma likusių simptomų puikiai dera su lėtiniu nuovargiu ir neabejotinai turi ryšį su miego įpročiais. Vadinasi, verta ne tik koreguoti miego įpročius, bet ir rasti tinkamą būdą kiek pakelti kraujo spaudimą. Kažkas šūktels, kad užtenka rytą pradėti kavos puodeliu, deja, negaliu tam pritarti. Pirmiausia, nemanau, kad tai sveika, antra – išgėrus kavos netrukus pajuntu organizmo išsibalansavimą: permušinėja širdis, atsiranda ūmus energijos perteklius, pasireiškiantis dirglumu ir drebėjimu, taip pat sutrinka miegas (vargina nemiga). Panašų efektą patyriau ir vartodama maca miltelius bei gerdama matės žolės (paragvajinio bugienio) arbatą. Esant tokiam poveikiui ratas dar labai užsiburia – tonusas lyg ir pakyla, tačiau prastėja miegas ir dar labiau didėja dirglumas.

Prieš porą metų išbandžiau ir ašvagandą, dar vadinamą indiškuoju ženšeniu. Gėriau ašvagandos šaknies miltelius kaip arbatą – skonis ne pats geriausias, tad įsidėdavau ir medaus. Poveikio nepajutau arba nespėjau pajusti, nes arbatą pernelyg dažnai pamiršdavau išgerti (man tai itin lengva, nes ryte gerti bet kokią arbatą man yra svetima). Visgi mano draugystė su ašvaganda nutrūko laikinai. Atradau šį papildą dar kartą, tik jau ne miltelių/arbatos, o kapsulių pavidalu – VIRIDIAN ORGANIC ASHWAGANDHA EXTRACT. Vitaminus rinkausi www.biovaistine.lt asortimente, nes šios vaistinės produkcija pasitikiu ir jau esu išbandžiusi. Čia parduodami vegetariški papildai orientuoti į natūralumą, etiką ir kokybę, taip pat dalis papildų turi ekologiškumo sertifikatus. Šiuo atveju ašvagandos papildai turi vieną griežčiausių pasaulyje – SOIL ASSOCIATION – ekologiškumo sertifikatą.

Ašvagandos privalumai

Kodėl grįžau prie ašvagandos papildo? Tai padaryti skatino jau minėtas nuovargis. Ajurvedoje ašvaganda garsėja kaip papildas, suteikiantis gyvybingumo ir lytinės energijos. Net pats pavadinimas iš sanskrito kalbos verčiamas kaip „arklio dvasia“. Vis dar įprasta galvoti, kad ašvaganda papildas skirtas vyrams, o moterims dažniau rekomenduojamas kitas papildas – šatavari. Pastarasis dėka natūralių, fitohormonų normalizuoja moters hormonų veiklą ir taip gerina emocinę būseną. Toks požiūris į augalų skirstymą pagal lytį, susiklostė dėl indų kultūros – senovės Indijoje dirbdavo tik vyrai, o moterys namuose prižiūrėdavo vaikus, buvo saugomos nuo streso ir turėjo mažiau atsakomybių. Mūsų kultūroje, dabartiniame laikmetyje dirba tiek vyrai, tiek moterys, abi lytys patiria stresą, yra vejami spartaus gyvenimo tempo ir pervargsta. Na, o ašvagandos šaknys naudojamos kaip stiprinamasis, raminamasis ir jauninamasis maisto papildas. Tvirtinama, kad ašvaganda stiprina centrinę nervų sistemą, didina jos atsparumą nerviniams stresams, atmosferos slėgio pokyčiams, gali būti vartojama kaip antidepresantų pakaitalas, atstato hormoninę sistemą.

Papildą rekomenduojama vartoti esant emociniam dirglumui, nesusivaldymui, perdėtam reagavimui į aplinką, esant nuolatinio pervargimo sindromui, nemigai, varginant aštriems priešmenstruaciniams pojūčiams, lytinės funkcijos sutrikimams, aktyviai sportuojantiems žmonėms, esant nusilpusiam imunitetui.

Įdomioji dalis – tvirtinama, kad, nors ašvaganda laikoma toniku, ji nedidina arterinio spaudimo. Nežinau, kaip yra iš tikrųjų, nes neturiu spaudimą matuojančio aparato. Visgi manyčiau, kad ašvaganda spaudimą kažkiek kilsteli, nes ryte išgėrus kapsulę, tą dieną jaučiuosi gerokai žvalesnė ir energingesnė. Tačiau poveikis nėra ūmus – papildas nesutrikdo miego, nevargina širdies permušimai ir vidinis drebulys. Beje, šį papildą arbatos forma vartojusi draugė, sakė, kad gerdavo prieš miegą – vos išgėrusi palaimingai krisdavo į patalus. Logiškai mąstant, jeigu spaudimas būtų pakeliamas, užmigti būtų sunku. Peršasi išvada, kad šis augalas yra unikalus – tvirtinama, kad ašvaganda prisitaiko prie organizmo poreikių ir gali tiek raminti, tiek suteikti energijos. Veikiausiai dėl to jį galima tiek vartoti ryte, tiek vakare. Kažkas neįtikėtino!

Kalbant apie poveikį hormonų veiklai, ašvagandoje yra fitosteroidų, kurie vyriškame organizme stimuliuoja prostatos sekreto išsiskyrimą, užkerta kelią testosterono synykimui, prostatos adenomos ir vėžio vystymuisi. Na, o moteriškame organizme normalizuoja estrogenų metabolizmą, normalizuoja menstruacinį ciklą ir užkerta kelią lytinės sistemos ligoms. Kai kuriuos žmones fitosteroidai gąsdina, tačiau jų negalima lyginti su hormoniniais preparatais. Augaluose esantys fitosteroidai organizmą veikia švelniau. Na, o estrogeno normalizavimas organizme man atrodo siekiamybė, nes dideli svyravimai nulemia stiprų PMS, kuris gali išvesti iš proto tiek pačią, tiek aplinkinius.


Maisto papildų ORGANIC ASHWAGANDHA EXTRACT (60 kapsulių) vartojimas ir sudėtis

Vartojimas: po 1 kapsulę vieną ar du kartus per dieną su maistu, užsigeriant didele stikline vandens.

Sudedamosios dalys: ekologiškų migdomųjų vitanijų (Withania somnifera) šaknų ekstraktas*, standartizuotas minimalus vitanolidų kiekis yra 5 % (15 mg); stabilizatorius: hidroksipropilmetilceliuliozė, ekologiškų juodųjų eleuterokokų (Eleutherococcus senticosus) šaknų milteliai*. (* – iš ekologinių ūkių).

Maistinė medžiaga

2 kapsulėse yra:

Vitanijų šaknų ekstraktas

600 mg

Eleuterokokų šaknų milteliai

140 mg

Papildymas. Lankantis vaistinėje ir už akių užkliuvus kraujospūdžio matavimo aparatui, personalo paprašiau pamatuoti manąjį. Buvo smalsu, kokia situacija – nejaugi geresnė savijauta naudojant ašvagandos papildą tėra savitaiga? Pasirodo ne, nes rodmenys, kaip žemo spaudimo savininkei, buvo pasigėrėtini:



Šiam kartui tiek! Iki pasimatymo antroje dalyje, kurioje pasidalinsiu tolesniais gyvenimo būdo tobulinimo žingsniais!
#ad

Parašykite komentarą